‘They think they know what they are doing.’

Peter Hinsen

In mijn ontmoeting met Erik Scherder en Peter Hinssen op de week van ondernemer in Amsterdam was ik getuige van een schitterend ongeluk tussen de informatiegedreven visionair en de bevlogen goeroe van het brein. Voorafgaand aan mijn tête a tête zag ik hen beiden hun territorium op het hoofdpodium markeren, intens gedreven door hun ‘purpose’ om de roedel gretige luisteraars in beweging te krijgen. Peter bevestigde het nog maar weer eens: 99% van de gevestigde leiders ‘think they know what they are doing’, maar in feite is 93% vandaag bezig met het opruimen van de rotzooi van gisteren. Over het algemeen zegt slechts 10% van de managers wel vooruit te kijken (Energy Boost – Hans van der Loo), maar in de praktijk is hooguit 1% bezig met de ‘future value’ van hun bedrijf. Ze worden vooral gedreven door de waan van dag, aldus Peter. Ik zie dat ook regelmatig in de praktijk, en het wordt vooral door medewerkers veelvuldig herkend. Er is in het Nederlandse bedrijfsleven (branchebreed) veel ‘corporate waste’. Gemiddeld lekt er jaarlijks 50% van de energie bij mensen weg, met een geschatte kostenpost van 40 miljard euro.  (energyfinder). Hoe dat komt? Een gebrek aan visie. 

Het brein verliest de souplesse

Vermoedelijk zonder het van elkaar te weten springt Erik na de keynote van Peter letterlijk de zaal in om mensen te laten begrijpen wat die ‘rotzooi van gisteren’ nou met het brein doet. De functies in de prefrontale hersenkwab (o.a. aandacht, beslissen, oordeelsvorming) gaan letterlijk onderuit bij een overdaad aan prikkels. Mensen kunnen geen goed onderscheid meer maken tussen wat echt relevant is en wat minder zinvol. Door de continue overbelasting gaat de zogenaamde ‘rem’ van het negatieve emotie centrum (de amygdala) af, en dan is het hek van de dam. Mensen raken vrijwel automatisch gefocust op de korte termijn en ‘quick wins’. In een slechter geval worden ze ‘kort lonterig’, en als het echt tegenzit zijn ze niet goed meer in staat om op het hoogste niveau informatie te verwerken. Het brein verliest de souplesse om te beslissen of ze ‘de goede dingen ook echt goed doen’. Als dit voor de 93% van de leiders dagelijks al een uitdaging is, wat doet dat dan met de rest van de medewerkers vroeg ik me af. En wat betekent dit voor verspilling van energie en middelen in start-ups en gevestigde bedrijven? Maar wat ik tenslotte echt wil weten is hoe zij leiders activeren om ze per direct te laten omdraaien uit dat doodlopende laantje en hen een effectieve route te laten kiezen? Ik stel ze beiden in essentie dezelfde vraag. Aan Peter: mooi vergezicht, maar hoe krijg je die 93% van de leidinggevenden vandaag al in een solide visiegedreven actiestand en aan Erik: kun je meetbare positieve energiebronnen (zoals o.a. aandacht, ambitie) in het brein zowel detecteren als per direct activeren? Dat bleek nog een mooi vraagstuk.

Definite food for thought

Omdat ik zelf het brein redelijk goed ken als psycholoog en als alignment consultant visie en gedreven energie activeer had ik voor de zekerheid ook een idee achter de hand. Energie kun je namelijk in een middag al op de juiste frequentie afstellen, dit is bovendien meetbaar en de methode is heel toegankelijk. Dat trok de aandacht van beide heren. ‘Definite food for thought’ kwamen we op uit. En zo spreek ik op korte termijn met Peter’s Nexxworks over hoe ik met Grip door Visie kan bijdragen om ondernemers vandaag al voor de lange termijn te activeren op ‘the day after tomorrow’. Erik heeft mij op de koffie gevraagd om door te praten over het vinden en aanzetten van meetbare gedreven energiebronnen in het brein.

Joint Venture

Ik hoop daarmee de scheidslijn tussen deze twee meesters en hun vakgebieden verder te vervagen. Ik zie een hoop winst in de ‘joint venture’ tussen het activeren van een krachtige visie en gedreven energie bij mensen. Zeker in het huidige marktklimaat is er voor leiders veel aan gelegen om de dagelijkse verspilling om te zetten in de grondstof die een bijdrage levert aan de ‘day after tomorrow’. Mijn vraag tot slot: waar blijft de opmars van de ‘future proof’ functie van CFE: ‘Chief Focus & Energy’? Het zal waarschijnlijk niet lang meer duren in deze disruptieve markt om dit verborgen goud hoog op de strategische agenda te zetten. En daar maak ik mij dagelijks sterk voor. It was a good day so to say.

Spreekt de focus op de dag van overmorgen jou ook aan? Neem gerust contact op via www.gripdoorvisie.nl, ik praat graag met je verder.