Hoe ben jij geladen als ondernemer?

| Waar is de ‘euforie’ gebleven?  

De concrete vraag die ik het meest van ondernemers krijg is: ‘Hoe kom ik uit de waan van de dag?’ Is wat je nu doet nog net zo leuk als je het jaren geleden vond? Of ben je ergens op de route jouw bevlogenheid kwijt geraakt? 

Herinner jij je bijvoorbeeld nog dat je, toen je net startte met jouw bedrijf precies wist waar je naar toe wilde? Dat je het aan je water voelde dat je een uniek idee had, dé oplossing voor de behoefte of het probleem van jouw klant? Is dat gevoel er nog steeds? 

Veel ondernemers vertellen me dat ze ‘de euforie van het begin’ langzamerhand kwijt zijn geraakt. Hoewel ze het vliegwiel wel in beweging hebben gekregen en het zelfs vaart begon te maken is het daarna niet op eigen kracht gaan versnellen. Sterker nog, het begint te vertragen. In de dagelijkse praktijk is het vooral die onzekerheid die hen parten speelt, helemaal nu in corona tijd. Ze zijn vooral bezig om de problemen van gisteren op te lossen en vinden amper nog tijd om vooruit te kijken. Dat is de vertraging, en die breekt ze op. 

De ondernemers die ik spreek besteden veel tijd aan ad hoc werk in hun bedrijf, terwijl ze dolgraag aan de slag willen met hun visie en strategie voor de toekomst. Maar voor ze het weten is de dag alweer gevuld met het voornamelijk oplossen van personeels- en organisatieproblemen, de zorgen over de financiën en het behouden én aantrekken van nieuw personeel of nieuwe klanten. De top 4 van kopzorgen die ondernemers voor een groot deel in beslag nemen. ‘s Nachts piekeren ze over hun personeel of hun product of de dienst nog wel uniek genoeg is op de lange termijn, over hoe ze kunnen innoveren en toch de risico’s behapbaar kunnen houden. Ze verlangen naar een geoliede machine. En dan begint de volgende dag alweer. 

Zonder uitzondering vertellen ondernemers mij dat ze gewoonweg te weinig tijd hebben om goede keuzes te kunnen maken. Ik zie dat ze moeite hebben met het stellen van prioriteiten, vooral omdat ze een visie en focus missen. En dat heeft op veel gebieden zijn weerslag. Steeds vaker maken ze zich ook zorgen over hun eigen gezondheid en privéleven. Ze komen in een spiraal en verliezen heel langzaam het overzicht op het totaalplaatje. Een herkenbaar beeld voor veel ondernemers: gedreven worden door de waan van de dag.

| De waan van de dag regeert de ondernemer die iets uit de weg gaat 

Als ik ondernemers vraag wat ze echt willen dan is het ontslagen te worden van de organisatorische onrust. Daarnaast wensen ze dat hun personeel tevreden en het liefst bevlogen is en er naast voldoende klanten financiële voorspelbaarheid is. De wens van iedere ondernemer. Als ik echter door vraag dan is er meer, veel meer.  

Eigenlijk streven de meeste ondernemers niet puur naar winst. Ze willen vooral weer in contact komen met hun diepe verlangen om ertoe te doen, een verschil te maken of gezien en erkend te worden. Ze willen iets nalaten.  

Maak jij jouw team en klant deelgenoot van jouw diepere drijfveren en visie of stuur je eigenlijk vooral op de operationele problemen, vraag ik hen dan. Als ze kiezen voor het eerste scenario: hun visie bestuurbaar maken, dan kunnen ze de hierboven geschetste problemen zonder twijfel oplossen. In het laatste scenario gaan ze nog harder in hun bedrijf werken. 

Deze laatste keuze is feitelijk de ‘schepper’ van de waan van de dag. Ze draaien in hetzelfde cirkeltje rond omdat ze niet op de juiste manier vooruit kijken. Zolang dit ad hoc ritme lang genoeg aanhoudt komen er sporen van slijtage in het bedrijf. ‘Het is steeds weer hetzelfde liedje’, we worden niet gehoord vertellen teams mij regelmatig. En de ondernemer heeft hetzelfde gevoel maar ziet de harde realiteit vaak liever niet onder ogen. 

Zolang de ondernemer dit negeert besteedt hij of zij  deze als het ware uit. Onbewust en onbedoeld wordt het team met de onderdrukte gevoelens van ondernemer opgezadeld en dat wordt voelbaar in allerlei vezels van het bedrijf. De oorzaak  van het probleem ligt vaak in het verleden, soms zelfs een generatie (of meer) terug. Daarom beginnen de trajecten van Grip door Visie altijd met de vraag: hoe ben jij geladen? 

| Pijn uit voorgaande generaties kan decennia lang door echoën zolang je het niet aanpakt en oplost  

Waarom is deze vraag zo belangrijk? Toen ik mijn eigen bedrijf oprichtte werd het me duidelijk dat ik zelf sterk beïnvloed was geweest door iets waar ik me niet echt van bewust was. Als kind had ik mijn ouders altijd keihard zien werken, ook zij werden geregeerd door de waan van de dag. Ik heb nog steeds bewondering voor hun daadkracht, maar iets in mij heeft ook altijd verlangd naar lol, tijd en oprechte aandacht. Kon dit samen gaan vroeg ik me af: bevlogen én effectief ondernemen?  

Ik ging graven en stuitte op onderzoeken die het idee ondersteunen dat de effecten van gebeurtenissen generaties lang kunnen door echoën. Bijvoorbeeld diepgewortelde angst in de ene generatie kan een aantoonbare grotere gevoeligheid voor angst in de volgende generatie veroorzaken. Zolang dit probleem niet in de kern wordt opgelost wordt het in een net iets ander jasje doorgegeven aan de volgende generatie, het wordt uitbesteed en in dit voorbeeld blijft de angst in een nieuwe vorm regeren. 

Dit bracht me op de vraag: ‘Hoe ben ik geladen door mijn geschiedenis?’ Ik ontdekte in de jaren die volgden dat die lading een behoorlijke impact had gehad, het bepaalde bijna alles wat ik deed. Dat bleek niet anders voor andere ondernemers. De sporen waren duidelijk zichtbaar in hoe ze hun bedrijf hadden ingericht. Het effect van hun lading werd ook duidelijk in het soort relatie dat ze met hun team, omgeving en gezin aangingen. Inzicht in hoe je bent geladen is een van de belangrijkste succesfactoren in de trajecten bij Grip door Visie. Dit inzicht zet namelijk het vliegwiel in de stand om de juiste beweging weer op gang te brengen. Alleen deze keer versnelt het op een manier waardoor het ook vaart kan maken. 

De gemene deler tussen de ondernemers die ik begeleid is dat ze allemaal geboren leiders zijn. Ze zijn bevlogen, kijken naar binnen als het misgaat en naar buiten als het goed gaat. Ze hebben een enorme ambitie maar zijn in de kern ook bescheiden, het gaat feitelijk niet om hen. Het ontbreekt ze soms alleen aan een heldere én bestuurbare koers in de nabije toekomst, ze missen de concrete vertaling van hun visie. 

| Hoe je geladen bent is hoe je onderneemt 

Ondernemers nemen zichzelf mee als ze hun bedrijf inrichten en dat is goed, tot op zekere hoogte! Hun inspiratie, daadkracht en innovatieve geest zetten de zaak in gang, maar als gevoelens van angst, verdriet of woede om de hoek komen kijken wordt het vaak een ander verhaal. Wat je vroeger hebt geleerd over wat je moet doen als het lastig wordt, dat gebruik je vandaag, de geschiedenis herhaalt zich.  

Dus vraag jezelf eens af: welke strategie pas ik toe als het begint te schuren? En wat deden mijn ouders of verzorgers vroeger in een soortgelijke situatie? De vraag die je jezelf daarna kunt stellen is: reageer ik vooral vanuit visie of ben ik met een korte slag iets aan het doorduwen? In het eerste geval toon je leiderschap, in het tweede geval ben je ad hoc aan het managen. De kunst is om het onderscheid tussen beiden te kennen. 

Welke keuzes een ondernemer maakt heeft veel met zijn of haar persoonlijke lading te maken. Het is fascinerend om te zien hoe vaak een patroon generaties eerder al gemarkeerd is. Ga dus voor jezelf eens na waarin de geschiedenis zich bij jou herhaalt, want juist met die kennis kun je een belangrijk deel van de toekomst voorspellen. 

| Neem een sprong in het diepe met de Skydive coaching, deze ondernemers gingen je voor! 

In de Skydive coaching onderzoeken we in 1 dag ,1 op 1, de belangrijkste lading. Daar verschuilt zich namelijk het unieke vermogen van de ondernemer.  Met het inzicht in hoe je geladen bent, krijg je een scherp uitzicht op hoe je onderneemt. 

“Om te ontdekken hoe ik als mens geladen ben is veruit het belangrijkste dat ik als ondernemer het afgelopen jaar heb geleerd. Ik heb nu veel meer inzicht in hoe ik de afgelopen jaren mijn bedrijf heb aangestuurd. Deze kennis heeft me een scherp beeld gegeven hoe ik het in de toekomst heel anders ga doen.” (quote van een horeca ondernemer)

“Mijn lading ontdekken voelde als een ‘karmische verjaardag’, het heeft grote impact gehad op mijn vervolgstappen.” (quote van de eigenaar van een opleidingsbedrijf)

Wil je meer ervaringen lezen van andere ondernemers die met Grip door Visie gewerkt hebben? Klik hier 

‘Hoe ben jij geladen’ is stap 1 op het kritieke pad naar een solide bedrijfsvoering. 

Op de deze pagina vind je meer informatie over hoe Grip door Visie zorgt dat jouw vliegwiel in beweging komt, versnelt en vaart gaat maken.